Bře
16
(Wherigo Builder) autor: me2d09

Ať už vytváříte jakoukoli wherigo hru, tvorba zón je něco, čemu se nevyhnete. Ono totiž wherigo bez zóny by bylo jako slon bez chobotu. Tato veledůležitá funkce je však v oficiálním builderu dosti odfláklá, na druhou stranu napsat si zóny rovnou v textovém editoru také není to nejlepší. Jak tedy na to?

  1. Z levého panelu vybereme Zones
    zones1
  2. Objeví se nám seznam zón, klikneme na Add pro přidání nové.
  3. V tomto velikém okně je třeba vyplnit pole:

    dialog

    a) Name – povinné, jméno zóny, uvidí ho hráč, možno použít mezery, ale žádnou dikaritiku (jako ostatně nikde). Podle něho se vygeneruje i interní název předmětu Lua name (pro vás není důležité).

    b) Vložte popis zóny. Toto je důležité, hráči se to potom zobrazí při navigaci k zóně. Může být libovolně dlouhý.

    c) Zde můžete vybrat média. První položka Media je obrázek, co se zobrazí spolu s popisem zóny. Doporučuji používat. Druhá položka Icon by měla sloužit k jednoduché identifikaci zóny v seznamu zón. Tato funkce bohužel není podporována Garminy.

    d) Nastavení viditelnosti a aktivnosti zóny. Visible neboli viditelnost znamená, jestli hráč zónu vidí nebo ne. Hráč může vstoupit i do neviditelné zóny a při vstupu do ní vyvolat nějakou událost (třeba zobrazit text: Hurá našel jsi to)
    Oproti tomu Active znamená, jestli je zóna aktivní. Program, na kterém hráč hru hraje, neustále počítá vzdálenost hráče od všech aktivních zón a může tak vyhodnotit, co se stane, když hráč vstoupí do nějaké aktivní zóny (klidně i neviditelné). Výpočet vzdálenosti od zón je matematicky velice náročná operace a velice zatěžuje zejména slabší PDA a Garmin Oregon. Proto nikdy nedopusťte, abyste měli naráz aktivních příliš mnoho zón (horní limit se uvádí 10, ale někdy Oregon padá i při 6ti zónách).

    e) S nastavením viditelnosti souvisí i nastavení Range. Myslím že to lépe pochopíte z následujícího obrázku:

    proximity

    Samotná oblast zóny je ten nekonvexní desetiúhelník. Kolem je červeně vyznačena oblast Proximity Range, která je nastavena na 25 metrů (range můžete nastavovat i v jiných jednotkách). Jakmile hráč vstoupí do Proximity Range, vyvolá se událost When the Player is within proximity to a zone. Zároveň, pokud nastavíte Show Objects in this Zone When na OnProximity, bude již hráč stojící v Proximity Range vidět předměty ležící v zóně (a bude je moci třeba sebrat).
    Oproti domu Distance Range (na obrázku modře) určuje oblast zóny, ze které je zóna vidět. Pokud hráč vyleze ven z Distance Range, neuvidí na seznamu zón tuto zónu, nebude tedy ani vědět, jakým směrem ji hledat. Distance range se obvykle nastavuje na hodnotu např. 500 metrů. Pokud nastavíte Distance Range na -1, bude zóna viditelná kdykoli (je jedno, jaké pak zvolíte jednotky).
    Na obrázku nahoře stojí panáček v Distance Range. Na svém Oregonu tedy vidí, že poblíž je zóna a ukazuje mu, že vzdálenost k ní je 28 metrů na východ. Jakmile udělá pár kroků východním směrem, přijde do Proximity Range a vyvolá se výše zmíněná událost.
    Další věcí, která se u zóny nastavuje, je Original Point (na obrázku oranžově, napsáno Center Point). Vidíte, že poloha tohoto bodu nemá na vyhodnocování vzdálenosti žádný vliv a slouží pouze ke generování jednodušších zón (viz níže).

    f) Zde zadáváte zmíněný Original Point (na obrázku Center point).
    POZOR: Zadání desetinného čísla je dáno nastavením vašich Windows. Jelikož desetinná čárka dělá po zadání neplechu, doporučuji si změnit nastavení vašich Windows (Ovládací panely -> Regionální nastavení -> Upravit -> Změňte desetinnou čárku na tečku). U anglických Windows toto není nutné.
    Tato poloha nemá při hraní žádný vliv. Můžete pomocí ní vygenerovat jednoduché čtvercové zóny. Zadejte tedy Original Point na nějaké souřadnice (formát dd.dddddd, a nezapomeňte přepnout z West na East) a poté pomocí tlačítka Generate Points vygenerujete kolem zadaného bodu čtvercovou zónu (hodnota kteropu zadáváte při generování je přibližně velikost úhlopříčky vzniklého čtverce). Jak postupovat pokud chcete složitější zónu? Museli byste vložit do seznamu Points ručně další body ohraničující mnohoúhelník – pomocí tlačítka Add. To je však velice nekomfortní, proto čtěte dále.

    g) Tyto možnosti slouží ke generování složitějších zón, ale jsou momentálně nefunkční (resp. v Evropě nefunkční). Pouze tlačítko View Shape můžete použít ke kontrole tvaru zóny.

    h) Zde přidáváte příkazy k zóně. Pokud na PDA vstoupíte do zóny s Commands, můžete tu provést nějakou akci (např. byste měli místnost výtah, a v ní akci Jeť do patra). Tato možnost však nefunguje na Garminech! Proto commands u zón nepoužívejte. Raději vložte do zóny Item a na něm nastavte Command (např. do výtahu vložím Ovladač výtahu a na tom půjde zmáčknout tlačítko Jeď do patra).

  4. Tímto jsme vytvořili novou zónu, potvrdíme tlačítkem OK. Ještě shrnu povinné položky. Je to název zóny Name a alespoň tři body v Zone Points. Po vytvoření se zóna objeví na seznamu Zones a je vytvořena.

Jak vytvořit zónu se složitějším tvarem?

  1. Proveďte výše uvedený postup, body zóny (points) vygenerujte jakkoli, jen aby šlo zónu vytvořit.
  2. Stiskněte File -> Save Cartridge pro uložení cartridge.
  3. Nalezněte soubor vaší cartridge (má příponu .lua) a někam si ho zkopírujte (jako zálohu, kdybyschom někde udělali chybu).
  4. Použijte tlačítko vyhledávání polohy (např. zadám Karlovo náměstí, Praha), kde asi chcete zónu mít.
  5. Jednoduchým klikáním do mapy zónu nadefinujte (libovolný tvar). Mějte na paměti, že čím složitější zóna, tím složitějšá výpočet a tím větší šance, že to Garmin Oregon nezvládne.
  6. Zkopírujte vše z textového políčka dole do schránky (takové to zone.Points = { .. }) – CTRL+C
  7. Otevřete poznámkový blok (Start -> Programy -> Příslušenství -> Poznámkový blok).
  8. Soubor -> Otevřít, vyberte místo .txt volbu všechny soubory.
  9. Otevřete soubor s cartridge, který jste si vytvořili. Má příponu .lua
  10. V souboru najděte řádek — Zones –
  11. Za ním pokračují vaše vytvořené zóny. Nalezněte tu, u které chcete nastavit složitější tvar a místo textu např:
    zonetest.Points = {
    ZonePoint(49.00006,13.9999,0),
    ZonePoint(49.00006,14.0001,0),
    ZonePoint(48.99994,14.0001,0),
    ZonePoint(48.99994,13.9999,0)
    }

    vložte ten vygenerovaný ze schránky.

  12. Nezapomeňte přepsat zone.Points na zonevas_nazev_zony.Points. V mém případě by to pak mělo dopadnout takto:
    notepad
  13. Uložte soubor a zavřete Poznámkový blok
  14. V Builderu zvolte File -> Open cartridge a znovu otevřete nyní již upravený .lua soubor.
  15. Nenapsalo vám to chybu? Hurá. Pokud ano, vraťte se k bodu 2, obnovte .lua soubor, který jste si zálohovali a proveďte to celé znovu a pečlivěji.
  16. Na seznamu zón klikněte na editovanou zónu a zvolte Edit.
  17. Klikněte na View Shape, v našem případě by to mělo vypadat nějak takto:
    vysledek

Pár rad závěrem

Věnujte čas tvorbě zón, je to jedna z nejdůležitějších součástí hry. Nevytvářejte moc malé zóny, zvláště v oblastech se slabším satelitním příjmem. Zvláště hráčům s PDA bude někdy zlobit GPSka a ukazovat, že je zóna o 10 metrů jinde, než jste ji zaměřili. Toto je zvláště nebezpečné, pokud se zóna nachází na kraji řeky. Těmto problémům zamezíte dostatečně velkou zónou (např. 20×20 metrů).

Vytvořené zóny zkontrolujte v terénu. Ony i ty fotomapy nejsou zcela přesné. Platí zde stejné pravidlo jako u zakládání cache – je dobré zóny odzkoušet ve dva různé dny, jestli jsou na zamýšlených místech.

A příště si povíme něco o vytváření Callbacků (reakcí na stisknuté tlačítko u Messageboxu).

VN:F [1.9.5_1105]
Hodnocení: 4.9/5 (celkem 7 hlasů)
Tvorba zón v builderu, 4.9 out of 5 based on 7 ratings
Sdílej s přáteli:
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks


Zaslat komentář


6 * one =

Jméno: 
Email: 
URL: 
Text komentáře: