Bře
21
(Tvoříme Wherigo) autor: matejcik

Tento článek vznikl po eventu „Hanácké setkání tvůrců Wherigo“ jako část rozhovoru s Matějčíkem. Nečekal jsem, že se na jednoduchou otázku „Na eventu jsi mimo jiné mluvil o projektu Earwigo. Můžeš k tomu pár slov ?“ dostanu tak vyčerpávající odpověď:

Inu, to bylo tak.
O Earwigu jsem se dozvěděl od jednoho z moderátorů oficiálního Groundspeak fóra, v souvislosti s tím, že mi smazali příspěvek o OpenWIGu. Ale to je na jinou historku.

Tak tedy Earwigo. Je to projekt cachera Nicka z teamu sTeamTraen.
Není to klasická aplikace jako oficiální Builder, celé to běží na webu. Základní koncepty jsou stejné, ale ovládá se to daleko lépe. Místo spousty překrývajících se okýnek jsou záložky, mezi kterými se dá kdykoliv volně přepínat. Nikde není potřeba klikat OK. Příkazy se sestavují z dropdown menu… Celé je to takové rychlejší a pohodlnější. Jak to říkal jeden z účastníků eventu, když jsem to předváděl: „proč mám pocit, že to dělá prakticky totéž, co ten normální Builder, ale mnohem jednodušeji?“

…jenže ono to nedělá zdaleka totéž co normální Builder. První rozdíl je třeba to, že to neumí načítat Lua soubory. Což na první pohled vypadá jako nevýhoda – jenže už na druhý to taky znamená, že se nikdy nemůže stát, že to nějakou cartridge „nenačte“. Vaše práce je uložená na serveru v nějakém vnitřním formátu, a ať s tím děláte jaké psí kusy chcete, nemůže se stát, že by to uložilo něco, co by to pak neumělo načíst.
Výstupem potom není cartridge ve formátu gwc, která by šla přímo přehrát, ale Lua zdrojový soubor. K tomu se musí přibalit média a celé to zkompilovat buď v Builderu nebo pomocí té webové služby na wig.com. Ale to je myslím otázkou času – popis gwc formátu díky Mimoňovi máme, takže umožnit přímo generování cartridgí by neměl být tak velký problém.

Je tam dost takových poměrně pokročilých schopností. Na eventu na to nezbylo moc času, takže to tady rozepíšu detailněji:

  • Relokace. To znamená, že si stanovíte startovací bod pro „ostrou“ verzi, a pak alternativní startovací bod u vás na sídlišti. A pak si při generování Lua zdrojáku vyberete, jestli chcete verzi nezměněnou, nebo takovou, kde to všechny zóny přesune k vám na sídliště podle toho alternativního startovacího bodu. Nebo rovnou řeknete PlayAnywhere, a pak se ty zóny přesunou podle místa, na kterém cartridge spustíte.
  • Vícejazyčné verze. Do každého popisku a dialogu můžete napsat třeba tři varianty v různých jazycích, oddělené pomocí „@@“. A pak máte zase na výběr, ve kterém jazyce se výsledná cartridge vygeneruje. Co se toho týká, povídá se mezi prostým lidem, že emulátor (a tedy zřejmě i PDAčkový Player) umí UTF-8, a že by tam tedy měly fungovat háčky a čárky. Ale zatím se mi to nepovedlo vyzkoušet v praxi. A co se toho ještě týká, samotné Earwigo se dá přepnout do jiného jazyka. V současnosti je tam nějakých osm jazykových variant, mezi nimi i čeština .e)
  • Checkpointy. Ty jsem tedy sám nezkoušel. Ale myšlenka je taková, že když dovedete cartridge do nějakého stavu, tak si můžete uložit „checkpoint“ – a pak, když máte pocit, že jste se do toho strašně zamotali a že snad lépe začít znovu, tak se můžete vrátit k tomu předchozímu stavu. Něco jako když si v Builderu ukládáte cartridge po každém třetím kliknutí pod jiným jménem. Jenom pohodlnější.
  • Kreslení zón na google mapách. K tomu asi není moc co dodávat.

A pak jsou tam drobnosti, které potěší (kopírování předmětů a zón včetně skriptů, možnost definovat si vlastní funkci a tu potom používat kdekoliv, možnost napsat přímo řádek Lua bez intervence „klikátek“) i nepotěší (stejně jako funkce se musí předem definovat i každá byť sebejednodušší podmínka pro „if“ a každý messagebox).

Je to zatím celkem chybovité, ale zlepšuje se to – celkově je problém hlavně v tom, že to moc lidí nepoužívá. Nick nabral asi třicet alfatesterů do začátku, a všichni si s tím spíš hrají než že by se v tom pokoušeli opravdu nějaké cartridge vyrábět. Já jsem si zkoušel napsat řešítko na jednu multinu, při tom jsem objevil asi dvacet chyb a všechny už jsou opravené.

S tím souvisí taky to, jak se k Earwigu dostat – jediný způsob zatím je najít si Nicka (uživatel sTeamTraen) na groundspeak fóru a pěkně ho poprosit o uživatelský účet.
Nicméně teď nedávno se Jeremy vyjádřil v tom smyslu, že by to snad mohl Groundspeak začít vážněji podporovat – pro začátek zajistit kvalitní hosting a propojení s uživatelskou databází gc/wig webů.

VN:F [1.9.5_1105]
Hodnocení: 4.5/5 (celkem 2 hlasů)
Earwigo, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
Sdílej s přáteli:
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks


Komentáře:
3 komentářů k článku "Earwigo"
druzicka napsal 22. 3. 2009 v 20:15

Pekny clanek, onehda jsem zahledl info o Earwigo a uz jsme zacinal propadat pocitu menecennosti, ze neumim guglit, pac nic vic jsme o tomto projektu nenasel :o ) Diky za objasneni.


peca napsal 12. 7. 2009 v 22:29

Ani ja toho moc nevygooglil. Uz to funguje, nebo jeste ne?


matejcik napsal 28. 7. 2009 v 0:57

no aktuálně to funguje na doméně earwigo.net, ale stále ještě neexistují registrace (čeká se na integraci s groundspeakem, a to si asi ještě počkáme…)
zkusil jsem napsat Nickovi, jestli by to nechtěl otevřít, snad ano


Zaslat komentář


* eight = 56

Jméno: 
Email: 
URL: 
Text komentáře: