pohadkoveudolickoČlánek o tom, jak vznikala cartridge Pohadkove udolicko.

Úvod – jak to všechno začalo.

Na společném lovu v Brně v prosinci 2008 jsme navštívili WIG „Certova rokle“ se Washa4 a ssamsonem. Všechny nás to nadchlo. Ssamson navrhl udělat WIG v Třebíči. Domluvili jsme se, že něco podnikneme.

1) Multina jako základ

Jako základ ssamson připravil „multinu“ formou příběhu z židovské čtvrti. Trochu jsme ho s ženou upravili a já začal tvořit WIG. Zjistil jsem, že přívlastek BETA je zcela správný. Nicméně jsem se nenechal odradit a něco začal tvořit. Vzhledem k tomu, že na webu existuje minimum informací (kromě tutoriálu, který člověka nadchne jak je vše jednoduché).

2) Pokračovat či nepokračovat?

Než jsem WIG dostal vůbec do testovací verze, tak v židovské čtvrti vyšly dvě nové cache – jedna navíc nedaleko místa připravovaného finále. Ta druhá cache zablokovala další oblast, takže padlo rozhodnutí, že finále v židech nebude. Dále jsme si začali pohrávat s myšlenkou, zda tuto WIG vůbec dělat. Finální rozhodnutí padlo za nedlouho, museli jsme si přiznat, že tady pro nás opravdu není místo.

3) Co dál?

Ve stornované WIG jsem měl jednu myšlenku, kterou jsem chtěl do nějaké WIG dostat. Nicméně nyní máme příběh, ale jeho zasazením do jiného místo to nebude ono. Proto původní příběh zcela opouštíme a zvažujeme, zda vůbec pokračovat s jinou. Na čas to jde k ledu. Najednou přichází moje žena s nápadem, že bychom to mohli udělat formou pohádky, kterou bude možné více přizpůsobit, pokud nás v místě zase někdo předběhne s nějakou jinou keškou.

4) Nové místo

Cestou z jedné návštěvy žena navrhla, kde by tato cache mohla být. Proto jsme oblast navštívili a zjistili, že tady by to asi šlo (připravené hrubé rysy WIG sem pěkně zapadly). Proto jsme oblast několikrát navštívili a navrhli jednotlivé místa.

5) Opět tvořím WIG

Nyní přišla znovu řada na tvorbu. Objevuji další slepé uličky v builderu (resp. mám nápad, ale nedokáži to realizovat). Přichází myšlenka oživit cartridge zvukem. Tato myšlenka postupně přechází do toho, že některé informace hráč dostane pouze zvukovou formou – je to přece pro děti a ty asi dlouhé texty číst nebudou.

6) První reálné testování

První zvažování o ukončení tvorby WIG Při prvním testování jsem zjistil, že zóna 5x5m je opravdu hodně malá, i když jsem tak došel asi do půlky hry, kdy mi pak celý player spadl – ještě, že jsem si tam udělal tu možnost uložit si hru;-). Při návratu zpět (to už jsem tam šel asi po páté). Začínám zvažovat, zda to co dělám se bude někomu líbit osobně už to tady znám zpaměti – přece jen už to trvá hodně dlouho a pořád není vidět konec. Doma mě povzbudí žena, že když už jsem tomu věnoval tolik času, tak to přece teď nezabalím. Dobře, pokračujeme.

7) Kuličkyáda

Na kuličkyádě si od místních zkouším ověřit, zda v oblasti někdo něco nechystá – je to dobré, nikdo tam nic neplánuje. V průběhu dalších dnů vychází v okolí jedna cache za druhou. Proto si zakládám waypoint a dávám souřadnice finálovky, abych si to alespoň trochu pojistil.

8) Vychází nová multina

Místo lovení věnuji hodně volného času (v podstatě všechen) dokončení cartridge. V tom si
všimnu, že v této oblasti vychází nová multina. Protože stále prší, tak místo finále ověřuji u ownera podle indicí, které mám u předchozí verze. Autor potvrzuje, že je to je opravdu někde v okolí, kde tipuji. Dobře, nicméně mě to nutí cache vydat co nejdříve – nerad bych se v této fázi pustil do předělávání cartridge na jinam, když se i zde spustila lavina nových krabiček.

9) Zveřejnění, disablovat nebo rovnou archivovat?

Po několika dnech po zveřejnění ji stále nikdo neodlovil. Místo toho zjišťuji, že jsem asi poslední, kdo používá PDA. Poté přichází poznámka od reviewera, že kdyby věděl, že hra je postavená na zvuku, tak by cache nezveřejnil. Přichází zklamání z neúspěchu a začínám zvažovat, zda cache jenom dissblovat nebo ji rovnou archivovat. Skoro ve stejný okamžik se z note logu dovídám, že ji někdo ulovil. Proto zakládám vlákno na geocaching.cz a do listingu přidávám poznámku, že cache je možné odlovit pouze s PDA. Vyčkávám výsledku diskusního fóra – cache zatím ponechávám ve stavu „enabled“.

10) Diskuse

Z diskuse zjišťuji, že nejsem sám kdo používá PDA. Navíc několik lidí potvrzuje, že bez zvuku to nebude ono. Nicméně mi z diskuse vyplývá (resp. z poznámky reviewera), že bude nutné doplnit pro zvuky odpovídající texty (aby to šlo uhrát i na garminovi). Tak splním psaná-nepsaná pravidla a cache snad bude mít právo na existenci.

11) Současný stav

U sebe jsem zapracoval připomínky mudlodcery. A nyní pracuji na doplnění textů. Poté ještě zkusím znovu natočit některé zvuky. Abych řekl pravdu, tak moje žena už je z toho zoufalá (v poslední době dokončení věnuji všechen volný čas), ale snad se již opravdu blíži konec a budeme moci jít na nějakou pěknou cache.;-)

12) Guhovo desatero;-)

Souhrn pravidel, které si sepisuji sám pro sebe (kdyby mě snad někdy napadlo napsat WIG – zatím o tom neuvažuji):

  1. Pro input používat výhradně proměnné typu string.
  2. Pokud existuje šance, že se pro zobrazený input objeví jakákoliv hláška, tak je nutné ošetřit vstup na nil. Každý test na nil builder přepisuje na test na řetězec „nil“ – doufám, že překladač na webu to nedělá.
  3. Nepoužívat OnClick (Garmin to neumí). OnClick pro Task asi funguje i na Garminovi.
  4. Nepoužívat zvuk (Garmin to neumí).
  5. Když už použiju zvuk, tak mp3 (ogg neumí OpenWIG).
  6. V callback funkci (reakce na messagebox) nepoužívat vlastní funkce – totálně to rozhodí builder – nedokáže pak ani otevřít *.lua, který sám uloží – je nutno odstranit END navíc, který tam builder vždy automaticky přidá:-(
  7. Po zveřejnění jsem zjistil, že překladač na webu provádí nějakou optimalizaci kódu, takže to co jsem otestoval na PDA a v emulátoru, pak po stažení z webu již nefungovalo. Tím, že jsem jinak rozházel určité příkazy jsem docílil toho, že optimalizátor již ponechal v kódu původní funkčnost.
  8. zóna musí být minimálně 8x8m (podle reviewera by to mělo být minimálně 11×11 m)
  9. Do kódu hry dát párkrát automatické uložení stavu (když to hráči náhodou spadne, tak to nebude muset jít celé znovu – vlastní zkušenost z ladění).
  10. Pravidelně si ukládat zdroják – lépe se pak hledají syntaktické chyby, které občas builder sám od sebe vyrobí (porovnáním funkční a nefunkční verze se snadno najde co kam builder přidal, odebral nebo nějak změnil).

13) Závěr

Několikrát jsem zvažoval ukončení vývoje cartridge. Její dotažení vyžaduje spoustu času. Padání WIG playeru při testování člověkovi taky nepřidá. Je vidět, že je to celé v betaverzi. Snad to někdy groundspeak dodělá. Na druhou stranu při dodržení výše uvedených pravidel se dá ten builder použít. Jen bych z něho vyházel události, které Garmin nepodporuje a ke zvuku dal varování, že je garmin nepřehraje (mohlo by automaticky hlásit po přidání prvního zvuku). Doufám, že v budoucnosti se příznivci Garmina dočkají i verze podporující mp3 zvuky.

VN:F [1.9.5_1105]
Hodnocení: 5.0/5 (celkem 6 hlasů)
Jak se psala GC1TBVM: Pohádkové údolíčko, 5.0 out of 5 based on 6 ratings
Sdílej s přáteli:
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks


Komentáře:
7 komentářů k článku "Jak se psala GC1TBVM: Pohádkové údolíčko"
ZCh napsal 1. 7. 2009 v 8:13

Začal jsem psát guhovi, zda by na tento web nevytvořil článek o své WIG – a ejhle, on umí dokonce číst myšlenky, protože článek už tam je !
K otázce „být či nebýt“ (tedy disablovat, nebo archivovat) – rozhodně nechat žít !!!


wenny/wmh napsal 1. 7. 2009 v 11:54

Hezkej článek. K desateru bych přidal bod 0 – být fatalista a vůbec nedoufat, že cartridge poběží na každým stroji, to by se jinak člověk zbláznil :-)


hrabje napsal 2. 7. 2009 v 8:40

ad 12) 5. – pokud byly prvni verze s ogg, tak je OpenWIG urcite umi, ponevadz jsem je prehral, ale spis je neprehraji zarizeni na kterych bezi.


Sinuhet napsal 2. 7. 2009 v 17:18

Ahoj guho, pozorne jsem sledoval deni kolem tve wherigo (sam jsem mel take chut vyjet ale utopil jsem MDA ve vode) a bylo mi jasne, ze jsi ji musel venovat hodne casu a usili, aby jsi dopracoval do stavu publikacniho. Nektere reakce, vcetne reakce reviewera byly zbytecne konfrontacni a nedivim se, ze se ti hlavou honily i myslenky archivacni … jsem tedy rad, ze jsi nasel energii na opravy a doladeni.
Preji at se tve wherigo kesi dari a diky za usili, ktere jsi venoval tomu > aby se geo lovci mohli bavit ;-)
Sinuhet


DrakMrak napsal 5. 7. 2009 v 21:23

:-) zatím sem si s wherigo nezkoušel ani koketovat a tohle byla první příležitost si to zahrát :-) no a když čtu výše zmíněné desatero a vidím všude jen beta beta beta :-) vím co to znamená na nic se nedá spolehnout a dokomuntace je hodně v uvozovkách… takže guho obdiv, že jsi do toho aspoň takto proniknul :-) a něco tak pěknýho z toho vydrtil wau :-) a dík za zážitek :-)


matejcik napsal 22. 7. 2009 v 18:03

hrabje: přesně jak říkáš. openwig sám o sobě žádné zvuky nepřehrává, pouze dá požadavek telefonu. pokud telefon umí .ogg, zvuk se přehraje. pokud neumí (většina telefonů bez OS), nepřehraje se nic.

guho: OnClick nefunguje na Garminech ani pro tasky, ani pro nic jiného. nepoužívat vůbec.


mudlodcera napsal 26. 9. 2009 v 16:14

Jsem rada, ze jsem mohla prispet ke zlepseni i tak dobre WIG


Zaslat komentář


seven - 2 =

Jméno: 
Email: 
URL: 
Text komentáře: